NEC mag van het stadsbestuur 600 businessclubleden hun auto laten parkeren op de Goffertweide. Elders in de buurt van het stadion, op grootschalige parkeerterreinen, kunnen de seizoenkaarthouders terecht.
De houders van seizoenkaarten kunnen, zodra de gemeenteraad akkoord gaat met het collegevoorstel, hun auto kwijt op parkeerstroken aan de Neerbosscheweg (700 plaatsen, 1250 meter lopen), het Philips/Breed-parkeerterrein (1000 plaatsen, 1800 meter) en bij de gemeentelijke Stadsbedrijven, voorheen het Compaqgebouw (ruim 500 plaatsen, 1850 meter). Met het creƫren van de nieuwe parkeergelegenheden wil het Nijmeegs college van B en W een einde maken aan de parkeeroverlast in de omliggende straten van stadion De Goffert.
“We kunnen onze kop wel in het zand steken”, aldus wethouder P. Depla (Ruimtelijke Ordening), “en de rekening blijven presenteren aan de omliggende wijken, maar dat is te gemakkelijk. Het aantal bezoekers bij het voetbal is zodanig gestegen, dat we het parkeerprobleem dienen op te lossen.”
De keuze die daarbij is gemaakt voor een gedeelte van de Goffertweide, heeft voor het eerst tot ernstige verdeeldheid geleid binnen het college van B en W. Drie van de zes wethouders (L. Scholten en T. Hirdes van GroenLinks en G. van Rumund van PvdA) zijn pertinent tegen aantasting van de groene zone. Burgemeester G. ter Horst heeft de doorslag gegeven om parkeren op het grasveld vlakbij het stadion toch mogelijk te maken.
“Dit is slecht voor de beeldvorming van het Goffertpark”, verdedigt verkeerswethouder Hirdes zijn tegenstem. Een alternatief om shuttlebussen te laten rijden naar parkeerhavens langs de verderweg gelegen Neerbosscheweg, had de uitdrukkelijke voorkeur van de tegenstanders.
Volgens Depla was dat echter een slechte oplossing: “Dat kun je doen als je rondom het stadion al drieduizend parkeerplekken hebt. Maar in dit geval zouden de supporters hun auto toch illegaal in de buurt blijven parkeren.”
Depla is van mening dat er nauwelijks sprake is van verdringing van parkbezoekers: “Het parkeren beslaat maar 15 procent van de hele grasweide.”
Hij wijst verder op het maximum van twintig parkeerdagen (waarvan dertien zondagmiddagen) per jaar. “Dat valt mee, zeker als je bedenkt dat bijvoorbeeld het paardencircus de Goffertweide twee weken aaneengesloten in beslag heeft genomen.”
Met de uitbreiding van het aantal parkeervoorzieningen krijgt de politie de mogelijkheid hard op te treden tegen toekomstige overtreders in de woonwijken. Behalve bekeuringen kunnen foutparkeerders ook rekenen op wegslepen van hun auto, zo is nu al afgesproken.
Behalve rondom voetbalwedstrijden denkt het stadsbestuur het parkeren ook rondom Koninginnedag en concert- en circusevenementen in het Goffertpark beter te kunnen reguleren. Nadere afspraken moeten overigens nog worden gemaakt over hoe het parkeergedeelte van de Goffertweide wordt gebruikt als evenementen die het hele terrein beslaan, samenvallen met de thuiswedstrijden van NEC.
Volgens wethouder Depla zal het gras van de Goffertweide geen schade ondervinden van parkerende auto’s: “Met grasbetonstenen of andere dragende elementen onder het gras kun je voldoende bescherming bieden.” NEC en de gemeente zijn nog in onderhandeling over wie van de twee de infrastructuur voor het parkeren gaat betalen.
Naast automobilisten krijgen ook fietsers betere voorzieningen voor het stallen van hun voertuig met de komst van een bewaakte fietsenstalling.
Bovendien wordt bekeken of de busdienst verbeterd kan worden. Om supporters de auto uit te krijgen, beloven NEC-kopstukken het goede voorbeeld te geven door gebruik te zullen maken van openbaar vervoer.
Wanneer de gemeenteraad instemt met het collegevoorstel, krijgt de buurt een uitnodiging voor een informatieavond.
Bron: De Gelderlander