Voor geld is alles te koop. Zo blijkt maar weer na het horen van de eerste reacties over het club kar systeem.
Het wat??? Het Club kar systeem is kort samengevat een auto voor supporters. De kosten zijn (alles incl. behalve benzine) slechts 39 euro in de maand. Enige nadeel: Er zitten 15 stickers van sponsors op de auto die het goedkoper rijden mogelijk maken.
Ik geef toe 39 euro klinkt erg goedkoop, maar aan de andere kant trapt dit plan ook een beetje op mijn ziel. Want over doorgedraaide vercommercialisering gesproken. Op deze manier worden wij supporters namelijk rijdende reclame zuilen en vormen wij een nieuw onderdeel in de commerciele exposure van de club. Na de NEC telefoon, de NEC wasmachine, de NEC lening, de NEC-veiling en de NEC loterij lijkt nu ook de auto in de toekomst doelwit te worden van het vercommercialiseringsspook.
En natuurlijk, ik kan me voorstellen dat zo’n reclamezuil op wielen door de gunstige prijs ideaal is voor de mensen met een kleine beurs, wat dat betreft is het fijn om te zien dat het voetbal het leven ook goedkoper kan maken en niet alleen maar duurder.
Ik heb er persoonlijk echter nog wat moeite mee en betwijfel of het plan wel zo leuk is als dat het lijkt. Zeker wanneer ik me bedenk dat dit plan ontwikkelt is door de grootste belastingontduiker, Russisch zwart geld wit-wasser en gemeenschapsgeldverslinder van het westelijk halfrond. (ble)