Kritiekloos

Vandaag is op de website VI.nl een nieuwe column van Johan Derksen te vinden waarin de besnorde NEC-supporter afgeeft op de trainers die zich recentelijk hebben uitgesproken tegen de nieuwe plannen van de KNVB over de competitie-opzet (de beruchte play-offs). Hoewel Derksen een argument heeft als hij verkondigt dat de meeste trainers vooral op basis van eigenbelang (lees: gekrenkt ego) hun mening bepalen, blijft het opmerkelijk hoe de KNVB er in geslaagd is een aantal notoire zeikerds (Derksen, Borst) voor hun karretje te spannen door ze te doen laten geloven dat ze zelf invloed uit konden oefenen op de plannen. Het in een vroeg stadium betrekken van de heren bij de realisatie van de ideeën en het opnemen van hen in het gezelschap dat elkaar geheimhouding bezwoer, was blijkbaar genoeg om deze stoutste jongetjes van de klas zodanig te kietelen dat ze zich als makke schapen achter de plannen schaarden.
Hoewel er toch genoeg aan te merken is op de nieuwe plannen, spreekt Derksen over “degelijk werk” van de KNVB, die werden gesteund door de “professionals” van het bureau Hypercube. Vergis ik me, of had een Derksen in goede doen deze jongens afgeserveerd als “maatpakken zonder enig voetbalverstand”? Juist de zo kritische Derksen zou toch moeten weten dat de taak van een journalist niet is om in het geheim samen met de bond mooie plannen voor het betaald voetbal te verzinnen, maar juist om deze plannen zo snel mogelijk naar de lezers/kijkers te communiceren vergezeld van een grondige analyse? Is het in dit opzicht toeval dat de uitslag van de VI.nl poll van vorige week (waarin een meerderheid van de bezoekers zich uitsprak tegen de plannen) nooit geplaatst is?
Een week eerder werd een kritiekloze Borst al afgeserveerd door Yoeri Mulder, vraag is wie nu Johan Derksen op het matje gaat roepen. Blijft staan dat je bewondering moet hebben voor de manier waarop de KNVB de kopstukken van het nationale voetbaljournalistengilde aan haar kant heeft weten te krijgen. (pol)

Reageer via DTH Facebook of deel via social media of mail.