Een dagje na de enerverende supportersavond schrijven is beter dan meteen bij thuiskomst, anders waren de woorden die ik had gekozen misschien wel heel wat ongenuanceerder geweest over de arrogante manier waarop Hans weigerde om een hele normale en nette vraag van Harold te beantwoorden. Absoluut 0,0 respect voor de mensen met normale vragen op een supportersavond!
Hans voelt zich kennelijk niet meer op het gemak tussen het “gepeupel” en geniet meer van “die andere supporters” als hij tussen de 11.500 andere supporters zit op een wedstrijddag, niet wetende dat 80% van de aanwezigen betrokken zijn, maar absoluut niet voldoen aan het “gemiddelde” beeld dat Hans heeft bij supporters die de supportersavond bezoeken.
Hans heeft altijd respect gehad voor alles wat hij heeft gedaan tot nu toe (en terecht). Maar nu hij kritiek krijgt grijpt Hans naar populisme en harde woorden. Hij ergert zich aan het taalgebruik van bepaalde supporters op de supportersavond (deels ook terecht), maar hij vergeet wel dat hij het was die de toon zette door op de ziel van veel van die supporters te trappen met zijn opmerking dat het balkenshirt lelijk was, het gezeur erover maar eens op moest houden en dat supporters al voor dit shirt gekozen hadden in eerder overleg. Maar wat zijn de feiten? In 2000 is er overleg geweest, waarbij NEC zelf drie nieuwe thuisshirts en drie nieuwe uitshirts heeft gepresenteerd aan sponsors, medewerkers, supporters vereniging, HKN, OSRN enz. verschillende groepen dus. Die hebben samen gekozen voor het witte thuisshirt en het RGZ uitshirt. Dit is na de actie omgedraaid. Supporters hebben echter nooit kunnen kiezen voor het balkenshirt.
Bij een referendum was toch wel het shirt van vorig jaar gekozen, want dat shirt kennen de meeste mensen, het balkenshirt is het oogappeltje van veel fanatieke fans die al kwamen toen NEC nog in die shirts speelden. Dus waarom die angst?
De supportersavond zelf leverde in het verleden altijd wel wat op. Gisteren eigenlijk niets, omdat NEC het beleid al (mede) heeft bepaald en er zat voor supporters geen enkele speelruimte om nog iets te kunnen veranderen. NEC probeerde alleen uit te leggen over het hoe en waarom van deze maatregelen en kwam weer met onderzoeken en cijfertjes waar supporters niet op zitten te wachten (44% van de supporters op vak C,D en E wisselen vaak van plaats, alsof het allemaal meevalt, over die andere 56% die jaren blijven zitten wordt niets gezegd)
Iemand zei al: alles draait alleen maar om geld. Het balkenshirt komt niet terug, omdat het shirt als het lelijkste shirt wordt gezien en daardoor niet verkoopbaar is, de familievakken zijn er om een nieuwe financiele doelgroep aan te trekken, de uitwedstrijden kosten teveel geld en NEC heeft geen sponsors kunnen vinden, Volgens het beleidskader is bier helemaal niet toegestaan, maar dat zou natuurlijk een slechte zaak zijn voor de catering (hoewel het beleid wordt gebracht alsof wij supporters blij moeten zijn dat het bij ons zo gaat) en ook bij het shirt draait alles om misgelopen opbrengsten, financiele consequenties en een goede financiele deal met Lotto.
Hans zei het al: “Ik moet ervoor zorgen dat er iedere maand 9 ton binnenkomt” Natuurlijk moet hij een bedrijf runnen en zorg dragen dat dit gebeurd, maar hoezo ons cluppie is doodgecommercialiseerd? Wat supporters denken en vinden is ondergeschikt aan financiele belangen. En dan zijn ze bij NEC boos op de actie? De volksclub is terecht begraven!
PS: Complimenten aan Leen Looyen, Johan Neeskens en Marc Loossen. Zij wisten wel de juiste toon te raken die deze avond nodig had! (ble)