Interview Jan Bluyssen

Jarenlang was Marc Loosen het aanspreekpunt binnen NEC voor supporterszaken, een merkwaardig gegeven gezien het feit dat Marc de financieel directeur van de club was. Na zijn vertrek 1 september jl. werd de organisatie omgegooid en werden de taken anders verdeeld. Als gedeeltelijke vervanging van Marc werd Jan Bluyssen aangesteld als Manager Operations, waaronder ook supporterszaken valt. Jan maakte zijn opwachting tijdens de supportersavond, waar bleek dat veel supporters (nog) geen idee hebben wie hij is. De hoogste tijd dus om eens bij Jan te gaan informeren naar de nieuwe opzet van de organisatie en zijn visie en ideeën voor de toekomst.
 
Jan, laten we beginnen met de vraag hoe je bij NEC terecht bent gekomen?
Na de Hotelschool ben ik gaan werken als projectmanager bij een uitzendbureau voor de horeca, waarbij ik me richtte op voetbalstadions. Vanuit die contacten ben ik bij De Graafschap terecht gekomen, waar ik de horeca en facilitaire zaken heb aangestuurd. Jacco Swart heeft me daar nog aangenomen, maar vertrok een maand later al weer. Ik heb wel altijd contact met hem gehouden. Na het jeugd WK werd ik door Maison Van den Boer gevraagd naar de Goffert te komen. Ik ben geboren in Nijmegen en getogen in Mook. Nooit een seizoenkaart van NEC gehad, maar ik ging wel ieder jaar naar een stuk of vijf wedstrijden in de Goffert, meestal op de jongensrang. Ik ben echter nooit een echt fanatieke voetbalfan geweest, heb wel altijd zelf gevoetbald. Vanwege mijn werkzaamheden in de horeca was het later lastig wedstrijden te volgen.
 
Kun je ons uitleggen wat jouw functie binnen NEC is?
Na het vertrek van Marc Loosen is er voor gekozen om verder te gaan met een tweekoppige directie, gechargeerd gezegd voetbalzaken en algemene zaken. Marc’s functie, financieel directeur, bestond uit twee delen, het financiële stuk en daarnaast wedstrijdorganisatie en veiligheid. Het laatste deel heb ik voor mijn rekening genomen, tezamen met supporterszaken en ticketing, iets dat eerst onder Jacco Swart viel. Verder willen we ons meer gaan richten op evenementen. Kort gezegd dus: veiligheid, supporterszaken en evenementen.
Er is dus nogal wat veranderd in de organisatie bij NEC. De laatste tijd zijn er binnen het management drie van de zes posities vervangen, dit is dus een ideale tijd om vernieuwend bezig te zijn. Ik heb voor 99% voor deze baan gekozen vanwege dat feit. Ik rapporteer aan Jacco Swart, samen met Erik Langedijk (commercieel manager), Ellen van Eldik (financiën) en Theo van Benthum (stadionzaken). Het zijn mooie overleggen die we hebben. Je merkt dat iedereen erg gedreven is. Je zou verwachten dat mensen die hier al lang zitten, zoals Ellen, huiverig zijn voor veranderingen, maar zij loopt juist voorop. Iedereen pakt zijn eigen verantwoordelijkheid én heeft daarnaast oog voor de gezamenlijke verantwoordelijkheid. Dat maakt me echt trots om voor zo’n club te mogen werken.
 
Je bent nieuw, hoe wil je met de supporters gaan communiceren?
Supporterszaken is wel nieuw voor me, maar doordat ik altijd in de voetballerij heb gewerkt kreeg ik natuurlijk veel mee. Mijn hart gaat er wel sneller van kloppen, want ik houd van nieuwe dingen, nieuwe uitdagingen. Zo zijn we van plan de supportersavond vier keer per jaar te gaan organiseren, waarbij we notulen uit willen werken met daaraan gekoppeld een actielijst. Bij de volgende avond, twee en een halve maand later kun je dan kijken welke resultaten er zijn behaald. Nu een supportersavond is aangekondigd zie je trouwens dat er best veel vragen per mail binnen komen, daarbij blijft voetbal wel altijd het belangrijkste, de meeste vragen gaan over wat er op het veld gebeurd en zijn dus vragen aan de trainer.

Daarnaast wil ik, om meer over de supporters en hun wensen te weten te komen, ieder half jaar lukraak tien mensen uit het stadion uitnodigen om hen te vragen naar hun beleving van NEC. Het zijn nu vaak dezelfde mensen die we spreken en ik wil kijken of we dan op dezelfde mening uitkomen.
  

Wat is jouw gevoel bij de Klankbordgroep?
Ik heb van de Klankbordgroep gehoord, maar ken het verhaal niet helemaal. In principe juich ik elke vorm van overleg toe, maar dan moet die natuurlijk wel nuttig zijn. Het is de vraag of er nog behoefte is aan een klankbordgroep als je vier keer per jaar een supportersavond hebt. Ik kan me voorstellen dat de klankbordgroep kleine dingen oppakt, maar ik hoop dat alles ter sprake komt op de supportersavond. Geef het een jaar om te kijken of het werkt. Dat geldt ook voor mij. Ik weet dat er vanuit het verleden veel achterdocht is, maar geef me een jaar om te kunnen beoordelen of er vanuit NEC ook daadwerkelijk dingen worden verwezenlijkt. Het groeien van vertrouwen heeft overigens wel tijd nodig, misschien nog wel langer dan een jaar.
 
Heb je al een idee waarom het in het verleden zo is misgegaan in de communicatie tussen NEC en de supporters?
Laat ik beginnen: NEC is een bedrijf. Weet niet of jullie het daar mee eens zijn, maar het is wel zo. Een bedrijf in de voetballerij is een vreemd bedrijf, want al het geld wordt het liefst op het veld gegooid. Nou is dat in de praktijk natuurlijk niet mogelijk, maar het betekent wel dat je aan de ene kant zo maar twee ton kan verliezen als een speler een jaar geblesseerd is en aan de andere kant iets geen nieuw laagje verf geeft omdat dat 200 euro kost. Ik heb dan ook geleerd te werken met de facilitaire begroting die we hebben en niet naar de voetbalkant te kijken. Doe je dat wel dan wordt je helemaal mesjogge. Het vertaalt zich overigens wel in de werkdruk, want die is vrij hoog. De tijd ontbreekt daarom nog wel eens om dit soort dingen op te pakken. Het zit ‘m overigens ook wel in prioriteiten stellen. Ik ben zelf erg klantgericht en heb 12.000 gasten. Heb je dat minder dan wordt je vaak geleefd door je agenda en de dingen die ad hoc binnenkomen.
 
Eén van de taken die je noemde is evenementen?
We organiseren zo’n 20 keer per jaar een wedstrijd, wij vinden dat al een evenement op zich en zullen gaan trachten de service tijdens die evenementen aanzienlijk te verbeteren. Mochten we daarin geslaagd zijn dan is het zonde het stadion slechts 20 keer per jaar te gebruiken. We willen het stadion dan ook aanbieden aan andere partijen voor feesten, beurzen e.d. We blijven als club immers op zoek naar meer en andere vormen van inkomsten.

Wat vind je van die sfeer tijdens die ‘evenementen’, je hebt zelf ervaring bij de Graafschap?
Tsja, het is hier wel anders…helaas. Er is daar altijd veel geluid in het stadion, een goede sfeer. Maar het heeft niet zo veel zin naar andere clubs te kijken, we moeten naar onszelf kijken. Het is noodzaak dat we, club en supporters, blijven knokken om meer sfeer in het stadion te krijgen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er niet meer uitgehaald kan worden. Er wordt vaak gezegd: Nijmegenaren zijn nuilerds, daarmee aangevend dat het geaccepteerd is. Ik accepteer dat niet. Ik kan het niet zelf omdraaien, maar wil graag vanuit de club mijn steentje bijdragen. Want het is natuurlijk wel vaak angstaanjagend stil. NAC komt hier met 150 man en die hoor je wel. Ik word daar gek van, wil er graag wat aan doen. Het is moeilijk, want het zit ‘m niet in de materialen, maar in de mindset van de mensen. Dat is dus een proces van jaren.
 
Kun je concreet aangeven wat je gaat doen om de wedstrijdbeleving van NEC supporters te verbeteren?
We hebben een serviceplan opgericht en samen met Legio Noviomagum een sfeerplan gemaakt. Met hen en natuurlijk de SV willen we de wedstrijdbeleving verbeteren. We willen eigenlijk weer terug naar de voetbalbeleving van vroeger. Ik weet nog wel dat je bij het stadion aankwam en de lichten zag en het geluid hoorde, je was een beetje zenuwachtig om daar zo snel mogelijk deel van uit te maken. Daar willen we naartoe terug. Zo hebben we bijvoorbeeld de speakers met de muziek ook naar buiten toe gezet zodat we het gevoel van binnen ook een beetje naar buiten krijgen. We hebben ook de oude frietkraam weer terug gebracht en servicestewards ingezet om mensen die zoekende zijn te kunnen helpen. Verder gaan we de bewegwijzering beter maken, komt er een duidelijk bord met vakken en prijzen bij de kassa’s en gaan we de hoofdingang rustiger maken. Ook met Maison Van den Boer zijn we bezig verbeteringen aan te brengen. Naar aanleiding van jullie verslag over de uitwedstrijd bij PSV hebben we bijvoorbeeld het broodje frikandel ingevoerd. Het zijn misschien details, maar ook het aanpassen van de kleine dingetjes geeft een fantastisch gevoel.
 
Het broodje frikandel is inderdaad met gejuich ontvangen. Wat vind je in het algemeen van de service van Mr Dugout?
Ik heb zelf helaas slechts anderhalf jaar bij Maison Van Den Boer gewerkt, ik vind het een fantastisch bedrijf. Ik heb vorig jaar nog vrij veel verbeterd, zo zijn er veel extra verkooppunten gekomen voor hamburgers en zo. We zijn van 35 man personeel naar 65 man personeel gegaan. Uit een enquete vorig jaar bleek ook dat we 1,1 punt in waardering zijn gestegen. Echter de supporters moeten begrijpen, al weten we dat we dat begrip niet kúnnen vragen, dat het een utopie is 10.000 mensen in een kwartier te helpen. Al zou je de hele omloop vol zetten met verkooppunten, dan lukt het nog niet. Mijn opvolger heeft carte blanche gekregen. Zo komen er splinternieuwe hamburgerkarren. Verder gaan ze buiten het assortiment 4 tot 6 per jaar mensen proberen te ‘triggeren’ met bv erwtensoep of broodjes beenham. Zij blijven natuurlijk één van de, zoniet de belangrijkste partner in onze service uiting. Ik durf echter te beloven dat het nóg beter gaat worden.
 
Over eten en drinken gesproken: een biertje op de tribune is bij NEC verboden. Wat vind je daar van?
Laat ik vooropstellen, mijn mening doet niet ter zake. Ik wil geen beeld scheppen van ‘wij’ en ‘zij’. De maatregel is nu een paar jaar van kracht en het dient gezegd te worden dat er in die tijd weinig problemen zijn geweest op veiligheidsgebied. Er is overleg geweest met de gemeente en daar is besloten de maatregel nog een jaar door te voeren. Na dit jaar zullen we wederom gezamenlijk gaan kijken naar de mogelijkheden. Ik ben ook pas vier weken in dienst, maar heb de discussie vorig jaar wel meegekregen. Vanuit Maison Van den Boer keken we er heel anders tegen aan, daar wilden we niets liever dan bier op de tribune. We deden ook de catering bij PSV, Utrecht en Ajax en de gemiddelde besteding is daar één derde hoger en dat zit ‘m echt in bier. Het liefst zou iedereen weer net zoals vroeger, zonder clubcard en met bier, naar het voetballen willen, maar dat kan niet meer. Die maatregelen zijn er natuurlijk niet voor niets.
 
Wat is volgens jou dan het verschil met bijvoorbeeld Engeland en Duitsland, waar dergelijke maatregelen niet van kracht zijn?
Ik weet het niet goed. Ik zie het nu niet voor me dat grote groepen supporters van andere clubs hier rond het stadion lopen. Maar goed, als mijn vader vroeger zei dat ik ergens niet heen mocht dan deed ik dat juist wel. Misschien is dat wel het verhaal, maar we kunnen het nu niet meer terug draaien. Bij Schalke tegen Dortmund staan de groepen naast elkaar en zingen ze tegen elkaar op, als we dat hier doen zijn de gevolgen niet te overzien. Dan kom je meer in een maatschappelijke discussie. We leven in een fantastisch land, waar alles kan en mag, maar blijkbaar gaat er soms toch nog wel eens wat mis. In Engeland betekent het voetbal gewoon meer, dus de mensen hebben er meer voor over om rustig te zijn, omdat ze anders vier, vijf jaar niet naar hun spel kunnen kijken. Ik vraag me af of in Nederland de mensen die gaan rellen echte supporters zijn. Hier nemen de mensen eerder het risico een stadionverbod te krijgen.
 
Begrijpen we hieruit dat je vindt dat alle maatregelen nodig zijn?
Luister, ik zit hier nu een maandje en werk veel samen met mensen die er al jaren mee bezig zijn en er voor gestudeerd hebben. Het zou wel erg arrogant zijn om nu te zeggen dat zij ongelijk hebben. Ik heb het volste vertrouwen in alle mensen die zich bezig houden met de veiligheid. Het wordt er alleen natuurlijk niet leuker op. Ik zie overigens wel verbetering. In het veiligheidsoverleg realiseren we ons wel dat er de afgelopen twee jaar weinig is gebeurd. We hopen dat te kunnen continueren en dan zien we wel wat er mogelijk is. Maar ik ga niks beloven, dat schept alleen maar verwachtingen, ik heb liever dat de mensen het uiteindelijk gewoon merken. Het probleem met veiligheid is alleen dat een goede periode van twee jaar in één klap teniet gedaan kan worden. (ironisch genoeg spreekt Jan dit uit aan de vooravond van de wedstrijd tegen Willem II, red.)
Ik ben laatst voor het eerst in mijn leven naar een uitwedstrijd geweest, Vitesse uit, en ik geef eerlijk toe: dat is niet mijn favoriete manier om een vrije zondag te besteden. Het voetbal kijken natuurlijk wel, maar de manier waarop het moet gaan is niet best. Ik zou het niet moeten zeggen, omdat wij als NEC altijd hopen dat er zoveel mogelijk supporters meereizen, maar ik kan me voorstellen dat mensen niet meer gaan.
 
Gaat de voetbalwet helpen?
Ik denk dat de meldingsplicht wel een echte straf is en hopelijk voorkom je met de wet dat de groep die er net onder zit zich misdraagt. Ik zou het heel triest als een dergelijke wet ingevoerd dient te worden, maar ik denk wel dat het helpt.
 
Wat doen jullie om het bezoeken van uitwedstrijden te stimuleren?
We willen een heel transparant beleid gaan voeren. Het bestaat uit een tweetal maatregelen. Allereerst gaan we de prijs die betaald moet worden voor het kaartje loskoppelen van alle andere zaken, de facilitaire kant. We gaan daar dan ook vaste prijzen voor samen stellen, namelijk 5 euro voor een autocombi bovenop het kaartje en 16 euro voor een buscombi. We willen daarvoor ook passepartouts gaan verkopen, je moet dan denken aan zeven wedstrijden voor de prijs van vijf bijvoorbeeld. Verder zullen we natuurlijk altijd in overleg met de ontvangende club trachten de regelingen zo prettig mogelijk te maken. We hebben vorig seizoen een aantal vrij vervoer wedstrijden gehad en dat is niet altijd helemaal goed gegaan. De stand op de ranglijst speelt natuurlijk ook een rol. Je zult begrijpen dat ik niet sta te springen om een wedstrijd bij bijvoorbeeld Roda met vrij vervoer te bezoeken als we onderaan staan. Maar goed, hoe dan ook, we zullen er als NEC alles aan doen om het zo prettig mogelijk te maken voor de supporters. Maar zoals eerder gezegd, het is een proces van jaren. En dan komen we weer terug bij het begin van het verhaal: het imago van de club. En ik denk dat we wat dat betreft een mooie toekomst tegemoet in de manier waarop de club zich zal presenteren.

Reageer via DTH Facebook of deel via social media of mail.