Ronald Aalders heeft nog veel vragen over de plannen om bij het Goffertstadion een aantal topsporthallen te realiseren met bijbehorende voorzieningen, zoals medische faciliteiten, kantoren voor sportbestuurders en een horecacomplex.
Aan een Huis van de Topsport in het Goffertpark kleven wel degelijk nadelen. Het stadion ligt midden in een park en is, in ieder geval op dit moment, slecht bereikbaar met het openbaar vervoer. Bovendien zijn er nu al flinke problemen met het parkeren rond het stadion, omdat daar in het park geen ruimte voor is. Extra activiteiten zetten extra druk op de rustige, beboste zijde van het Goffertpark. De huidige Jan Massinkhal zal zijn functie verliezen en zal worden gesloopt.
Voor het bezoek aan het Huis van de Topsport moeten we twee situaties onderscheiden. Het bezoek tijdens evenementen, zoals de thuiswedstrijden van NEC. Dan trekken veel mensen naar de Goffert. Daarnaast moeten we kijken naar het aantal mensen dat op deze locatie komt te werken. Dat aantal zal zeker groeien. Door de week zal de druk dus toenemen.
Het Goffertstadion ligt zo’n 1.000 meter van het toekomstige station Winkelsteegh. Daarmee valt het nog binnen het gebied dat de NS als een acceptabele loopafstand ziet. Maar het spreekt voor zich dat een locatie dichter bij het station, bijvoorbeeld de Jan Massinkhal, veel gunstiger ligt. Een Huis van de Topsport op de locatie Winkelsteegh kan een impuls betekenen voor de ontwikkeling van het station op deze plek. Een Huis van de Topsport bij het NEC- stadion ligt te veraf om een echte impuls voor dit stationgebied te zijn.
Tussen het stadion en het toekomstig stationWinkelsteegh ligt een relatief rustig deel van het Goffertpark. Het is een gedeelte met een boskarakter. De verbindingslijnen tussen het station en het stadion zullen druk leggen op dit gebied. Niet alleen vanwege de mensenmassa, maar ook omdat er vanwege de veiligheid meer verlichting moet komen. Daarbij komt dat de open weide aan de Ien Daleslaan (naast de boerderij) in beeld is als toekomstige parkeerlocatie. Daarmee dreigt een mooie plek in het park te verdwijnen.
Tel daarbij op dat voor de nieuwbouw in ieder geval bomen moeten sneuvelen. Dat er een duurzaam gebouw komt, dat goed past binnen het park en het park (en zijn functies) mogelijk zal versterken, is daarbij een positief punt. Maar het blijft de vraag of dit het verlies aan natuur kan compenseren of dat het niet meer is dan heel duur ‘schaamgroen’.
Ondertussen wordt onderzocht of het stadion kan worden ontsloten voor het openbaar vervoer, in dit geval de stadsbus. Als we er vanuit gaan dat daar geen extra geld voor is, zal dit leiden tot een versobering van het lijnennet elders in de stad. Een bus kan immers maar op één plaats tegelijk rijden. Als we dit vergelijken met de Jan Massinkhal zien we dat deze locatie nu al is ontsloten met doorgaande buslijnen, zodat deze locatie zowel vanuit Dukenburg als vanuit de stad bereikbaar is.
Voor het parkeren ten behoeve van het Huis van de Topsport wil de gemeente gebruik blijven maken van de parkeervoorzieningen op het bedrijventerreinWinkelsteegh. Ten opzichte van deze locaties ligt de Jan Massinkhal ook weer veel gunstiger dan het stadion. Bovendien is deze plek via de Graafseweg en Neerbosscheweg goed bereikbaar voor verkeer van buiten Nijmegen, zonder dat er daardoor veel overlast ontstaat in woonwijken.
Tenslotte: mocht het project worden uitgevoerd, dan wordt de Jan Massinkhal gesloopt. Vanuit het oogpunt van duurzaamheid is sloop en nieuwbouw altijd een slechte optie. Ook hier ontbreekt vooralsnog een goede onderbouwing.
Het is dus de vraag in hoeverre het mogelijk is de locatie Jan Massinkhal in te zetten bij de realisatie van het Huis van de Topsport. Mogelijk zijn er ook andere locaties, zoals nabij het toekomstige station Ressen in de Betuwe. De bouw van dit station zou daarmee een flinke impuls krijgen. De sportwereld zal er uiteraard de voorkeur aan geven alles te concentreren binnen één gebouw. Voor natuur en duurzaamheid is dit echter zeker niet de beste optie.
Wethouder Depla schermt met een intentieovereenkomst met alle betrokkenen. Natuur- en milieuorganisaties alsmede de buurt, ook direct betrokkenen, horen daar helaas niet bij. Ook de gemeenteraad dreigt min of meer gepasseerd te worden. Want hoe kan de raad straks nog nee zeggen tegen een intentieovereenkomst met zoveel partijen? Een open onderzoek is op zijn plaats waarbij voor- en nadelen tegen elkaar worden afgewogen en waarin alternatieve locaties betrokken worden. In plaats daarvan wordt nu getracht de plannen met de Goffert er weer ouderwets door te drukken, ten koste van het groen en zonder serieus naar alternatieven te kijken.
Ronald Aalders is lid van Mileudefensie Nijmegen.
Bron: De Gelderlander