Een klein jaar geleden publiceerde Voetbal International de resultaten van een, in opdracht van de ECV uitgevoerd, uitgebreid onderzoek naar voetbalfans van de eredivisieclubs. Recentelijk heeft de ECV een vervolgonderzoek laten uitvoeren met opmerkelijke resultaten.
Volgens het meest recente onderzoek van marketingbureau Sport+Markt heeft NEC tegenwoordig de rijkste fans in de eredivisie. Jaarlijks ondervraagt het bureau een paar duizend voetbalfans naar hun voorkeuren en hun achtergronden. Samen met een aantal andere gegevens rolt daar de Club Positioning Matrix uit, die deels de verdeling van de tv-gelden bepaalt. NEC heeft in 2008 een sprong gemaakt van de 14e naar de 9e plaats.
In het onderzoek bekijkt S+M de status van de individuele fans. Vorig jaar had NEC nog redelijk veel fans onder de 30 jaar, nu zijn we in vergelijking met andere clubs naar een onderste plaats weggezakt. Spektaculair is echter de ommezwaai in onze portemonnees. Hielden we vorig seizoen enkel de noodruftige VVV-supporters onder ons, nu voert NEC de ranglijst aan met vermogende fans. Bijna de helft van onze aanhang heeft een bovenmodaal inkomen. Slechts NAC Breda blijft nog enigszins in ons kielzog.