Uit onderzoek van de SP in de Tweede Kamer blijkt dat mbo-scholen jaarlijks tienduizenden euro’s steken in het sponsoren van voetbalclubs of lid zijn van businessclubs. Daar berichtte dagblad De Telegraaf gisteren over. Het zou gaan om forse bedragen aan onder meer Vitesse, Sparta en FC Groningen.
Ook ROC Nijmegen was terug te vinden in het onderzoek. Als zogeheten stersponsor staat de onderwijsinstelling jaarlijks voor een bedrag van 25.000 euro op de sponsorlijst bij voetbalclub NEC. Woordvoerder Erik Lelieveld van ROC Nijmegen bevestigt het verhaal maar plaatst kanttekeningen bij het onderzoek van de SP. „Het klopt dat wij voor dat bedrag als sponsor aan NEC verbonden zijn.
Maar dat is op zich allemaal heel plausibel uit te leggen. Van dat bedrag gaat in werkelijkheid maar 10.000 euro daadwerkelijk over tafel. Voor de huur van een businessloge. Het overige bedrag is een partnership in natura.” Zo levert ROC Nijmegen stagiaires aan de voetbalclub en huurt het klaslokalen in sportcomplex De Eendracht. Een eerlijke overeenkomst dus, vindt Lelieveld. „NEC moet voor zichzelf uitmaken of dat verschil van 15.000 euro goed wordt gemaakt door onder meer de diensten die stagiaires leveren.
We hebben zo’n vijftig leerlingen rondlopen die onder meer worden ingezet als stewards en beveiligers van het stadion.” Is dat desondanks niet wat vreemd in een tijd van, ook voor mbo-opleidingen, economisch moeilijke tijden om 10.000 euro uit te trekken voor de huur van een businessloge? Lelieveld vindt van niet. „Zestig procent van de beroepsbevolking betreedt de arbeidsmarkt via het mbo. Het is dan ook belangrijk dat we in contact komen en blijven met het bedrijfsleven. Dat gaat makkelijker via zo’n loge. In combinatie met de samenwerking met NEC is het dat ons waard.”
Bron: De Gelderlander